Jazz Valencia. Perdido Club, epicentro de una eclosión musical

26 27 Me’n recorde de Dave Schnitter, qui es va establir una temporada en la nostra ciutat i amb qui vaig arribar a tocar braç a braç en Caballo (braç a braç perquè mai he tocat en un lloc tan estret com aquell). A vegades li deia a una xica: «Me gusta tu caco» i li pessigava el cul. Va arribar inclús a fer un blues amb una melodia que parafrasejava aquelles paraules. Era un fenomen en molts sentits. Schnitter va donar classes a alguns saxofonistes a València, jo entre ells. Ens va ensenyar molt, ens va ajudar a millorar el nostre fraseig. I ja al llarg dels 80 van anar apareixent més músics, esta vegada sí, amb un llenguatge més o menys jazzista, perquè amb uns pocs anys de diferència tenien més informació al seu abast, havien pogut anar a escoles o venien de fora i ja havien sentit tocar en directe a molts mestres internacionals. Gent com Ricardo Belda, Vicent Lluís Fontelles, Christian Molina, Nacho Ros, Tino Gil, Joshua Edelman, Fabio Miano, Richi Ferrer, Jordi Vilà, Lucho Aguilar, Vicent Garcés, Joan Soler, Ximo Tébar, Felipe Cucciardi, Juanjo Garcerà, Juan Carlos San José, Dito Tomassi, Vicent Espí, Jeff Jerolamon, Narso Domingo, Mariano Cubel, Xema Senabre, Jordi Montserrat, Ramón Cardo el Sebo , Eladio Reinón Sebeta , Perico Sambeat, així com els meus companys de Saxomanía Miquel Àngel Casany, José Vicente Alonso Morillo, José Luis Granell el Nano, Francisco Blanco Latino , Jesús Santandreu el Xiquet i Josemi Alfonso i, ja a partir dels 90 fins als nostres dies, una llarga llista de grans músics que toquen jazz amb gran solvència i són mereixedors de tots els èxits desitjables. Però aquells primers anys, els nostres, van ser altres temps, temps heroics. Acabava de morir el dictador i estrenàvem democràcia. «Muerto el perro, se acabó la rabia», deien. Doncs d’això res, perquè malgrat la il·lusió i les expectatives que teníem, la rabia, encara que parega mentida, atada y bien atada, encara viu entre nosaltres i, de moment, no hem aconseguit superar la situació precària dels músics. Hi ha menys llocs on tocar i pitjor pagats. En definitiva, pareix que els músics hem millorat, però les possibilitats i les condicions laborals no. Esperem que les noves generacions puguen recuperar aquella il·lusió i energia i sorgisquen més locals com aquells Tigres i Perdido, tan necessaris per al desenvolupament i l’expressió de la música creativa. Ximo Caffarena, desembre 2016 Me acuerdo de Dave Schnitter que se afincó una temporada en nuestra ciudad y con quien llegué a tocar codo con codo en Caballo (codo con codo porque nunca he tocado más apretado que allí). A veces le decía a una chica: «Me gusta tu caco» y le pellizcaba el culo. Llegó incluso a hacer un blues con una melodía que parafraseaba aquellas palabras. Era un fenómeno en muchos sentidos. Schnitter dio clases a algunos saxofonistas en Valencia, yo entre ellos. Nos enseñó mucho, nos ayudó a mejorar nuestro fraseo. Y ya a lo largo de los 80 fueron apareciendo más músicos, esta vez sí, con un lenguaje más o menos jazzista, porque con pocos años de diferencia tenían más información a su alcance, habían podido ir a escuelas o venían de fuera y ya habían escuchado tocar en directo a muchos maestros internacionales. Gente como Ricardo Belda, Vicent Lluís Fontelles, Christian Molina, Nacho Ros, Tino Gil, Joshua Edelman, Fabio Miano, Richi Ferrer, Jordi Vilà, Lucho Aguilar, Vicent Garcés, Joan Soler, Ximo Tébar, Felipe Cucciardi, Juanjo Garcerà, Juan Carlos San José, Vicente Espí, Jeff Jerolamon, Narso Domingo, Xema Senabre, Jordi Montserrat, Ramón Cardo el Sebo , Eladio Reinón Sebeta , Perico Sambeat, así como mis compañeros de Saxomanía, Miquel Àngel Casany, José Vicente Alonso Morillo, José Luis Granell el Nano, Francisco Blanco Latino , Jesús Santandreu el Xiquet i Josemi Alfonso y, ya a partir de los 90 hasta nuestros días, una larga lista de musicazos que tocan jazz con gran solvencia y son merecedores de todos los éxitos deseables. Pero aquellos primeros años, los nuestros, fueron otros tiempos, tiempos heroicos. Acababa de morir el dictador y estrenábamos democracia. «Muerto el perro, se acabó la rabia», decían. Pero de eso nada, porque a pesar de la ilusión y las expectativas que teníamos, la rabia, aunque parezca mentira, atada y bien atada, aún vive entre nosotros y de momento no hemos logrado superar la situación precaria de los músicos. Hay menos lugares donde tocar y peor pagados. En definitiva, parece que los músicos hemos mejorado, pero las posibilidades y las condiciones laborales no. Esperemos que las nuevas generaciones puedan recuperar aquella ilusión y energía y surjan más locales como aquellos Tigres y Perdido, tan necesarios para el desarrollo y la expresión de la música creativa. Ximo Caffarena, diciembre de 2016

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ2OTk=