Jazz Valencia. Perdido Club, epicentro de una eclosión musical

50 51 30 anys no és res Molt ha plogut des que tancara Perdido i l’oferta cultural i d’oci de la ciutat és àmplia, eclèctica i multicultural. Els papers s’han canviat i ara Russafa ha agafat el testimoni del Carme com a aparador cultural i d’oci avantguardista, modern i divers. Però altres coses no han canviat a penes i, des que Perdido va tancar les seues portes, poques han sigut les apostes serioses pel jazz al Cap i Casal. Certs locals han programat, amb més o menys encert, jazz en directe, però no d’una manera estable, llevat del Jimmy Glass, situat al barri del Carme, i que després de la seua obertura el 1991, va arribar a compartir escena amb Perdido per un breu espai de temps. Chevi Martínez, propietari del local del carrer de Baix, ens conta com estan ara les coses. Les traves administratives continuen sent, si fa no fa, incòmodes: «Primer van ser les exigències i normatives que imposa l’administració, després els problemes burocràtics, etc. A més, en tractar-se d’un estil de música minoritari has de treballar molt més la promoció i també trobes menys músics disponibles per actuar». Encara que Jimmy Glass va obrir en el 91, no va començar a oferir actuacions de forma estable fins a 1997. Després de molts anys de treball i esforç, han aconseguit consolidar un públic i formar part del circuit internacional: «Les grans gires ens té en compte, hem aconseguit fer-nos un nom», apunta Chevi. L’escena jazzística valenciana des dels 80 ha canviat molt: llavors hi havia menys aficionats i costava més portar músics. «Avui l’afició ha crescut, i el jazz s’ha democratitzat: s’ha fet més popular, encara que sense arribar al nivell del pop o el rock. Ara és més assequible, encara que t’ho has de treballar: portar un club de jazz mai no ha sigut fàcil». Però, quina ha estat l’aportació dels precursors, Tres Tristes Tigres o de Perdido Club de Jazz al panorama actual?, Quins són els responsables de l’estat de salut que gaudeix ara el nostre jazz? «Van ser pioners i van obrir el camí. Nosaltres vam intentar recuperar aquell nivell en la programació i mantenir intacte l’esperit que ells van tenir». A València sempre hi ha hagut bons músics: en Tres Tristes Tigres o Perdido van començar els històrics, que han sigut el reflex en què s’han mirat les noves generacions. El col·lectiu Sedajazz o l’actual Berklee College of Music han fet molt en aquest sentit. A pesar de totes les dificultats, Jimmy Glass ha complit recentment 25 anys de jazz i proposa a hores d’ara quatre concerts setmanals. 30 años no es nada Mucho ha llovido desde que cerrara Perdido y la oferta cultural y de ocio de la ciudad es amplia, eclética y multicultural. Los papeles se han cambiado y ahora Russafa ha cogido el testigo del Carme como escaparate cultural y de ocio vanguardista, moderno y diverso. Pero otras cosas no han cambiado apenas y, desde que Perdido cerró sus puertas, pocas han sido las apuestas serias por el jazz en el Cap i Casal. Ciertos locales han programado, con más o menos tino, jazz en directo, pero no de una forma estable, a excepción del Jimmy Glass, situado en el barrio del Carme, y que después de su apertura en 1991, llegó a compartir escena con Perdido por un breve lapso de tiempo. Chevi Martínez, propietario del local de la calle Baixa, nos cuenta cómo están ahora las cosas. Las trabas administrativas siguen siendo cuanto menos incómodas: «Lo primero fueron las exigencias y normativas que impone la administración, luego los problemas burocráticos, etc. Además, al tratarse de un estilo de música minoritario tienes que trabajar mucho más la promoción, y también encuentras menos músicos disponibles para actuar». Aunque Jimmy Glass abrió en el 91, no comenzó a ofertar actuaciones de forma estable hasta 1997. Después de muchos años de trabajo y esfuerzo, han logrado consolidar un público y formar parte del circuito internacional: «Las grandes giras nos tiene en cuenta, hemos conseguido hacernos un nombre», apunta Chevi. La escena jazzística valenciana desde los 80 ha cambiado mucho: entonces había menos aficionados y costaba más traer músicos. «Hoy la afición ha crecido, y el jazz se ha democratizado: se ha hecho más popular, aunque sin llegar al nivel del pop o el rock. Ahora es más asequible, aunque te lo tienes que trabajar: llevar un club de jazz nunca ha sido fácil». Pero, ¿cuál ha sido la aportación del precursor, Tres Tristes Tigres, o de Perdido Club de Jazz al panorama actual?, ¿cuáles son los responsables del estado de salud que goza ahora nuestro jazz? «Fueron pioneros y abrieron el camino. Nosotros intentamos recuperar ese nivel en la programación y mantener intacto el espíritu que ellos tuvieron». En Valencia siempre ha habido buenos músicos: en Tres Tristes Tigres o Perdido empezaron los históricos, que han sido el reflejo en el que se han mirado las nuevas generaciones. El colectivo Sedajazz o la actual Berklee College of Music han hecho mucho en este sentido. Pese a todas las dificultades, Jimmy Glass ha cumplido recientemente 25 años de jazz y propone a día de hoy cuatro conciertos semanales.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ2OTk=