Activitat

Prevenció de la salut mental a l’escola a través de l’art

Del 01/10/2024 al 11/04/2025
Fundació Bancaixa
Plaça de Tetuan, 23,València (Valencia)

Fundació Bancaixa ha posat en marxa una nova iniciativa de mediació social i cultural per a la prevenció de la salut mental en l’entorn escolar a través de l’estimulació artística.

El projecte, que es desenvoluparà d’octubre de 2024 a abril de 2025, es dirigeix a 120 alumnes i alumnes dels últims cursos d’educació primària de centres escolars de la ciutat de València amb àmplia diversitat d’alumnat en situació de vulnerabilitat per a patir trastorns de conductes disruptives a l’escola.

La iniciativa se centra en l’organització de sessions de treball en la Fundació Bancaixa que estan guiades per tres artistes: Cuneta, col·lectiu especialitzat en l’art sonor; Laura Redón, artista gràfica; i Juana Varela, coreògrafa i ballarina de dansa contemporània.

La pràctica artística i el seguiment del projecte compta amb la supervisió i assessorament de IDECART, Institut per a la recerca i desenvolupament dels Processos de Creació i Artteràpia.

Durant les diferents sessions, la pràctica artística es converteix en eina de gestió emocional i en recurs per a la prevenció de situacions en entorns escolars que deriven en problemes de salut mental.

L’activitat ofereix tant a l’alumnat com al personal docent pautes de prevenció conductuals que ajuden en el benestar psicoemocional de l’estudiant; mecanismes per a detectar fenòmens de malestar psicoemocional com el maltractament o la violència escolar; recursos per a pal·liar situacions de discriminació i exclusió social que repercuteixen en la salut mental de l’alumnat; guies de prevenció per al fracàs escolar; i models artístics que aborden la ruptura de prejudicis i la construcció d’identitats allunyades d’estereotips.

En paral·lel al treball amb els artistes, els alumnes participants elaboren un quadern d’artista que reflecteix les vivències experimentades durant les diferents sessions, així com reflexions i records que queden arreplegats a mode de quadern de viatge, permetent aprofundir posteriorment a l’aula sobre els tallers i els aprenentatges que han generat.

Música, dibuix i dansa, al servei de la salut mental

Laura Redón, llicenciada en Belles i màster en Artteràpia, treballarà amb els alumnes la tècnica del dibuix. A partir d’una mateixa imatge, cada xiquet i xiqueta realitza una creació personal. El resultat, a mode de puzle, contribueix a desenvolupar la idea de la convivència entre el grupal i l’individual, analitzant com a partir d’una mateixa imatge es poden generar múltiples interpretacions. El taller té com a objectiu fomentar l’escolta i l’intercanvi d’opinions a través de la pràctica creativa, visibilitzar la diversitat i la pluralitat a l’aula i impulsar des del joc i l’acte creatiu dinàmiques que afavorisquen l’expressió, la comunicació i la interacció.

Cuneta, col·lectiu artístic dedicat a la creació sonora i la mediació cultural, treballarà amb l’alumnat en sessions en les quals es combinen blocs d’escolta, exploració, improvisació lliure i creació sonora amb l’eix vertebrador de la prevenció i de dinàmiques grupals que treballen la discriminació, el bullying i la creació d’estereotips.

Juana Varela, llicenciada en Coreografia i tècniques de la Interpretació de la Dansa, treballarà amb l’alumnat el moviment, la respiració, la tècnica vocal i l’expressió corporal, aprofundint en el cos com a instrument per a redescobrir la cultura de gènere i estimular la creativitat. L’objectiu principal és desenvolupar la consciència sobre els drets humans i l’equitat de gènere, generar nous llenguatges, previndre la violència i els estats de baixa autoestima i incomprensió social, i potenciar les qualitats artístiques i personals de cada alumne.