Activitat

Aula d’Arts. Mans a l’art!

Del 01/07/2024 al 26/07/2024

Fundació Bancaixa i CaixaBank desenvolupen durant tot el mes de juliol l’activitat Aula d’Arts. Mans a l’art!, una escola d’estiu gratuïta dirigida a xiquets i xiquetes d’entre 5 i 11 anys en risc d’exclusió social que compta amb la participació de Creu Roja.

L’edició d’enguany gira entorn de l’artesania, aprofundint en els oficis més tradicionals i en la relació que existeix entre art, cultura urbana, tradició i manufactura. Al llarg de les quatre setmanes que dura l’escola, els alumnes coneixen i redescobreixen disciplines i treballs com la ceràmica, l’ebenisteria, l’ofici de luthier o mostres d’art urbà com el Tape Art, el Grafitti o el Urban Knitting.

També s’aproximen a la indumentària tradicional i la bijuteria artesanal, oficis que protagonitzen la primera setmana de l’escola. Els xiquets i xiquetes coneixen i posen en pràctica processos artesans com els telers, el tèxtil de llar i l’elaboració de bijuteria feta a mà. Al costat d’això, visiten el Museu de la Seda de València i reben la visita del joier Rodrigo Acosta per a parlar amb els xicotets del seu ofici i practicar amb ells algunes tècniques manuals.

Durant la segona setmana, els participants s’aproximen a mostres d’art urbà i aborden els vincles entre art i artesania, coneixent exemples d’art popular de diferents parts del món i portant a la pràctica la seua imaginació mitjançant la creació d’un mural decoratiu amb Tape Art, l’experimentació de color tye-dye, el Knitting i un taller de graffitti. L’experiència es completa amb la visita de Santiago Carbonell, UDAY1973, artista de graffiti tèxtil, i amb l’eixida a un taller d’artista faller, per a conéixer de prop el procés que hi ha darrere de la creació dels monuments.

La fusta, el metall i el vidre són els materials que centren la tercera setmana d’aquesta edició d’Aula d’Arts. Una revisió a oficis com l’ebenisteria, la tapisseria, la forja, la fabricació de joguets o l’orfebreria serveixen d’avantsala per a la creació per part dels xavals de la seua pròpia casa de nines i d’un cofre per a guardar els seus tresors. A més de visitar l’orfebreria Peris Roca, reben la visita de Preciós Plàstic, agrupació que consciencia sobre la importància de reciclar de manera participativa, pràctica i dinàmica, creant objectes útils i valuosos a partir de residus plàstics.

Finalment, l’escola se centra en la ceràmica, el vímet i la música, disciplines molt vinculades a oficis artesans arrelats a València. Els alumnes practiquen el modelatge d’argila polimèrica i creen també els seus propis instruments emulant als luthiers. La visita a l’entorn del Mercat Central de València, on es troben nombrosos comerços amb productes artesans, completa l’activitat d’aquesta setmana, durant la qual també reben la visita de Bufona Balaguer, artesana del paper, vímet i gravat.

Les activitats d’Aula d’Arts creen a més espais de reflexió i treballen mitjançant el joc i l’experimentació temes com el medi ambient, la diversitat, la intel·ligència emocional o els hàbits saludables.

Totes les activitats es duen a terme des d’una metodologia integradora a través d’aprenentatges significatius i vivencials basats en l’experimentació i la manipulació. La dinàmica i els materials utilitzats parteixen de la premissa de respectar les diferents capacitats, valorar el procés enfront del resultat, fomentar la participació, impulsar la socialització i connectar a les persones amb l’art com a punt d’unió.

L’escola, que forma part del programa de mediació cultural i artística de la Fundació Bancaixa, té com a objectiu oferir un espai didàctic i lúdic per als més xicotets, acostar-los diferents disciplines artístiques, fomentar l’art com a vehicle de cohesió i integració, reflexionar i expressar-se a través de l’art, i aprendre jugant durant l’estiu. Els menors procedeixen dels programes d’infància de Creu Roja a València, que atenen famílies i xiquets en situacions vulnerables.

Fotos