Activitat

Taller sense barreres. Eduardo Arroyo

Del 10/06/2024 al 20/06/2024

La Fundació Bancaixa, en col·laboració amb CaixaBank, acosta l’art d’Eduardo Arroyo a diferents col·lectius mitjançant les seues propostes didàctiques. El Taller sense barreres posa en contacte a escolars de cinqué i sisé de Primària amb grups de persones en risc d’exclusió social i col·lectius amb discapacitat. La iniciativa permet als participants conéixer la trajectòria i la tècnica de l’artista i, d’altra banda, potenciar aspectes com el treball en equip, la creativitat o la sensibilització.

De manera prèvia al taller, monitors amb discapacitat del CO Luz Verde realitzen una sessió inicial en els centres escolars Col·legi Sagrat Cor – Carmelites i CEIP Luis Vives, de València, per a preparar el treball pràctic i, quan acudeixen al taller, comparteixen eixa experiència amb col·lectius i grups de centres socials, creant una experiència col·lectiva que busca obrir vies de transformació social mitjançant l’acció cultural. Durant l’activitat, els col·lectius en risc s’integren com a alumnat i també com a guies del procés, generant així un espai d’inclusió real i de transformació social a través de la cultura.

El taller gira entorn de l’obra d’Eduardo Arroyo Cristóbal Colón (1992), protagonitzada per la reconeguda figura de Mickey Mouse. Els participants versionen esta obra amb pintures de tela que apliquen lliurement sobre l’esbós del llenç de Rierol. Els grups treballen amb un vocabulari visual extret del particular univers iconogràfic d’Eduardo Arroyo i amb la mateixa tècnica que l’artista utilitzava: el calc d’imatges en paper ceba.

Després traslladen a un suport de tela amb fons negre eixes imatges que complementen l’esbós de l’obra Cristóbal Colón siluetat en la tela, i que han de pintar amb una àmplia gamma de colors. En finalitzar, tots els participants descobreixen que han treballat sobre una samarreta que poden emportar-se a casa amb el seu disseny únic i personalitzat. Al costat d’això, el taller es converteix en l’espai per a una obra col·lectiva en la qual els participants de cada grup treballen en un de les icones de l’obra de Rierol: les mosques. Cadascun dels grups realitza uns quants exemplars en volum d’este insecte.

A més, el taller s’acompanya d’una visita guiada a càrrec de l’equip de mediació de la Fundació Bancaixa a l’exposició Eduardo Arroyo, una de les retrospectives de referència en l’exhibició de l’artista internacional i la primera que es realitza a Espanya després de la seua mort en 2018.

Les entitats socials que participen en esta edició de Taller sense barreres són Escoles San José, CO Praga, CO El Nou Renàixer, Koynos, Ymca, CO Tomás de Osma, Asprona, Bonagent, Creu Roja, Residència Proveïments, AICO, Residència Jardins del Parterre i Llars Compartides.

Fotos