- Inici
- Activitats
- Tallers socials: Eduardo Úrculo. El militant inevitable de la figuració

Tallers socials: Eduardo Úrculo. El militant inevitable de la figuració
Plaça de Tetuan, 23,València (Valencia)
La Fundació Bancaixa presenta una nova edició dels seus tallers socials que promouen la inclusió a través de l’art de dos col·lectius prioritaris en el seu programa de mediació cultural i artística: persones amb discapacitat i persones en risc d’exclusió social.
En aesta edició, els tallers estan vinculats a la mostra Eduardo Úrculo. Un viatger cosmopolita, que ofereix una revisió de la producció artística del creador basc-asturià durant quatre dècades, proposant un recorregut per la seua icònica obra pictòrica i escultòrica des de 1960 a 1999. L’exposició, la primera retrospectiva a València de l’artista espanyol referent del pop art, està integrada per 54 obres entre pintures, escultures i dibuixos, que recorren quaranta anys de la trajectòria vital i professional d’Eduardo Úrculo (Santurce, 1938 – Madrid, 2003).
El taller comença amb la inspiració d’uns versos de Konstantino Kavafis que entaulen relació amb una de les temàtiques centrals de Úrculo: el viatge com a element de descobriment. A més, la sala de tallers arreplega una altra cita de José Luis Garci, amic de Úrculo i per a qui va realitzar algunes de les seues obres, ja que era un apassionat del cinema.
En el taller per a persones amb discapacitat els participants calquen l’apunt per a “You´re the one”, creant el seu propi esbós amb paper carbó i color. Acabada l’obra, cada participant descobreix que ha estat pintant la portada d’un diari de viatges en què inclou frases relacionades amb l’artista i la seua obra, a més de convertir-se en un suport que poden completar a poc a poc amb apunts de les seues pròpies vivències.
En el taller dirigit a col·lectius en risc es treballa també sobre un diari de viatges protagonitzat per l’obra “Llastos” (1992), també apunt per a la realització d’una obra posterior. Els participants creen una versió lliure de la peça elaborant primer el fons amb adhesius texturats per a posteriorment donar color amb pintura negra i retoladors de color.
Per a introduir les activitats plàstiques de cada taller s’ha elaborat un vídeo en el qual persones amb discapacitat realitzen una breu introducció a l’exposició i trien algunes obres, mitjançant les quals expliquen el recorregut vital i professional d’Eduardo Úrculo i destaquen les característiques clau de la seua obra.
Al costat d’aquestes activitats, el taller es converteix en l’espai per a una obra col·lectiva en la qual els participants de cada grup recreen a petita escala un de les icones de l’obra de l’artista: els paraigües, un dels símbols del viatger.
Els tallers es realitzen de dilluns a dijous en dues sessions, una a les 10 i una altra a les 11:30 h. Existeix la possibilitat de realitzar l’activitat en horari de vesprada, a partir de les 16:30 h. Les reserves es poden realitzar a través de l’email talleressociales@fundacionbancaja.es o en el telèfon 963 813 993. L’activitat és gratuïta i es pot realitzar tant en castellà com en valencià.