Exposició

Del 27/06/2024 al 27/10/2024
Centre
Fundació Bancaixa
Plaça de Tetuan, 23 ,València (Valencia)
Horari

De dimarts a diumenge: de 10 a 14 h i de 16.30 a 20.30 h.

Dilluns tancat, excepte festiu i vespra de festiu.

Normes de visita a l'exposició.

Entrades

General: 7 euros.

Reduïda: 4 euros (pensionistes, aturats, persones amb diversitat funcional, estudiants de 13 a 26 anys i famílies nombroses).

Gratuïta (menors de 12 anys).

Venda d'entrades en la taquilla (plaça Tetuan, 23).

Cada entrada permet l'accés a totes les exposicions vigents en la Fundació Bancaixa en el moment de la visita.

Visites comentades

Público general

• Duració: 50 minuts.
  • Assistència mínima de 6 persones per sessió per a la realització de l'activitat.
  • Preu: 5€ + Entrada exposició.
  • Informació i reserves: visitascomentadas@fundacionbancaja.es.

Grups

• Duració: 50 minuts.
  • Sessions: dimarts: 10 h, 11 h, 12 h, 17 h, 18 h i 19 h / dimecres: 10 h, 11 h i 12 h.
  • Aforament màxim 25 persones.
  • Informació i reserves: visitascomentadas@fundacionbancaja.es.

L’exposició Génesis de María Aranguren recorre la seua producció pictòrica al llarg dels últims vint anys, desenvolupada sempre en l’àmbit de l’abstracció geomètrica i lírica. La mostra està integrada per mig centenar d’obres, datades entre 2002 i 2024, que revelen la relació particular de l’artista amb el procés creatiu, amb l’experimentació i amb el joc, portant-li a descobrir solucions noves i innovadores.

Génesis convida a la reflexió sobre la capacitat de crear i sentir el vincle que uneix a l’ésser humà amb l’origen. L’artista revisa eixe diàleg intern a través de les interrelacions entre l’ordre, l’atzar i el caos, creant peces que al·ludeixen al passat i al futur al mateix temps.

El recorregut mostra un univers creatiu formalment marcat per la composició, l’ús del color, així com pels límits entre l’abstracció i la figuració, i reflecteix la capacitat de María Aranguren per a l’experimentació amb materials com la taula entelada o el cartó, cobrant especial protagonisme des de 2008 l’ús del policarbonat cel·lular, que ha aportat especial singularitat a la seua obra. Aquest material industrial permet a l’artista desplegar un nou sentit a la seua pintura a partir d’un suport lleuger format per la unió de dues capes plàstiques que creguen en el seu interior buides estructures alveolars que María Aranguren intervé amb diferents materials i tècniques, línies que utilitza a mode d’expressió artística.

El conjunt d’obres exposades, entre les quals es troben peces que es presenten per primera vegada en aquesta exposició, procedeix de col·leccions com les del Museu d’Art Contemporani Vicent Aguilera i Cerni de Vilafamés (MACVAC), ECA Espai d’Art Contemporani de Riba-roja de Túria, Col·lecció Cyes, Col·lecció L. Domingo Sanz, Col·lecció Saleta Rosón Cedrón, Col·lecció OlorVisual. Fundació Ernesto Ventós i Col·lecció María Oriza Pérez, juntament amb unes altres que provenen de col·leccions particulars.

Génesis, un camí cap a l’origen

L’exposició Génesis gira entorn d’una reflexió íntima del procés creatiu de María Aranguren i el seu pensament divergent. El seu desig d’experimentar té un caràcter inicialment reflexiu i en aquesta exposició ha generat un espai d’intimitat en el qual sostindre l’acte creatiu, activant-lo amb creences i valors modelats des de la seua individualitat.

Cadascuna de les peces tanca per a l’artista codis secrets, signes, jeroglífics, jocs, colors o patrons repetits implícits en la manera d’estar i entendre el món exterior i el propi.

La sèrie Génesis es gesta en un imaginari emocional i les seues obres naixen a partir d’unes matèries primeres que l’artista usa, uneix i mescla amb intuïció i curiositat. En elles ha aconseguit unir magistralment l’inert del plàstic amb l’orgànic del paper. En l’obra de María Aranguren hi ha espai també per a la música: la música de les esferes, la música com a inspiració i com a ritme, una música que s’insinua com a fons.

En paraules de la comissària, Gertrud Gómez, ‘’En Gènesi, María Aranguren es despulla del superflu i condensa la seua fi. Ens dona la mà per a aprofundir entorn de la capacitat innata i apresa de crear, activant el vincle que ens uneix amb l’origen’’.

María Aranguren (Madrid, 1961)

Artista i llicenciada en Belles arts per la Universitat Complutense de Madrid en l’especialitat de Pintura (1985). Va obtindre la beca de Paisatge de la Facultat de Belles arts de Madrid (1985), així com la beca de Residència Artística de la Fundació InspiArte (Ifitri, el Marroc, 2013) i la Residència Artística d’AP Gallery (Martín Muñoz de Ayllon, Segòvia, 2015).

Ha exposat en sales com la Sala Parpalló de València (2000); el Museu de la Ciutat, València (2005); el MACA, Projecte Urbà amb el Museu d’Art Contemporani d’Alacant (2015); en el claustre gòtic del Centre del Carmen, València (2016); en el ECA de Riba-roja de Túria (2019); i en el Museu d’Art Contemporani Florencio de la Font, Huete, Cuenca (2022); així com en galeries com Marita Segòvia, Galeria Astarté, Carmen de la Guerra, Galeria La Nau, Global Art Source, Berliner Kunts Gallery, Galeria Vermeta, o Ap Gallery.

Ha participat en certàmens d’art tant nacionals com estrangers en països com Itàlia, Buenos Aires, Portugal, Suïssa o el Marroc.

La seua obra forma part de les col·leccions del Centre d´Art Contemporain Essaouira (el Marroc); del Museu d’Art Contemporani d’Alacant, MACA; Caixa d’Extremadura; Caixa de Castella-la Manxa; Universitat de Màlaga; Col·lecció “Olor Visual” d’Ernesto Ventós; del ECA de Riba-roja de Túria; i Col·lecció Rucandio, entre altres.

Des de 2006 fins a 2014 va assumir la direcció artística de “lametro”, sala d’exposicions de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana, en l’estació de metro de Colón a València. Des de finals dels anys 90 dissenya i realitza escenografies per a produccions musicals de Arte4. Des de 2017 treballa amb aplicacions informàtiques de dibuix i pintura, pintant en directe, col·laborant en concerts de música contemporània amb “Brouwer Trio”.

Fotos